Obsah článku:
SEO je skratka pre „optimalizáciu pre vyhľadávače“ (z anglického „search engine optimization“). Je to prax zvyšovania kvality a množstva návštevnosti webovej stránky, ako aj zviditeľnenia vašej značky, prostredníctvom neplatených (známych aj ako „organické“) výsledkov vo vyhľadávačoch.
Napriek tejto skratke sa SEO zameriava rovnako na ľudí, ako aj na samotné vyhľadávače. Ide o pochopenie toho, čo ľudia na internete hľadajú, aké odpovede očakávajú, aké slová používajú a aký typ obsahu chcú konzumovať. Poznanie odpovedí na tieto otázky vám umožní prepojiť sa s ľuďmi, ktorí na internete hľadajú riešenia, ktoré ponúkate. V tejto službe dokáže pomôcť skúsenejšia digitálna agentúra, ktorá ponúka služby online propagácie v online priestore. A teda nie každá marketingová agentúra dokáže SEO službu zastrešiť, potrebujete agentúru, ktorá sa na to špecializuje.
Ak je porozumenie zámeru vašej cieľovej skupiny jednou stranou SEO mince, druhou stranou je dodanie tohto obsahu spôsobom, ktorý dokážu vyhľadávače nájsť a pochopiť. V tomto sprievodcovi sa dozviete, ako dosiahnuť oboje.
Základy vyhľadávačov
Vyhľadávače sú stroje na poskytovanie odpovedí. Prehľadávajú miliardy obsahových položiek a hodnotia tisíce faktorov, aby určili, ktorý obsah najlepšie zodpovedá vašej otázke.
Vyhľadávače to dosahujú objavovaním a katalogizovaním všetkého dostupného obsahu na internete (webové stránky, PDF súbory, obrázky, videá atď.) prostredníctvom procesu známeho ako „crawling a indexovanie,“ a následne ho zoradia podľa toho, ako dobre zodpovedá hľadanému dotazu, čo nazývame „ranking.“ V ďalšej kapitole sa podrobnejšie pozrieme na crawling, indexovanie a ranking.
Ktoré výsledky vyhľadávania sú „organické“?
Dnešné stránky s výsledkami vyhľadávania – často nazývané „SERP“ (Search Engine Results Pages) – obsahujú viac reklám a dynamickejších formátov organických výsledkov (nazývaných „funkcie SERP“) než kedykoľvek predtým. Príklady funkcií SERP zahŕňajú vybrané úryvky (alebo odpovedné boxy), sekcie „Ľudia sa tiež pýtajú,“ karusely s obrázkami a podobne. Nové funkcie SERP sa neustále objavujú, najmä na základe toho, čo ľudia hľadajú.
Ak napríklad vyhľadáte „počasie Denver,“ uvidíte predpoveď počasia pre mesto Denver priamo v SERP, namiesto odkazu na stránku s predpoveďou. A ak vyhľadáte „pizza Denver,“ zobrazí sa vám „lokálny balík“ s výsledkami miestnych pizzerií v Denveri. Praktické, však?
Je dôležité si uvedomiť, že vyhľadávače zarábajú na reklamách. Ich cieľom je lepšie odpovedať na otázky používateľov (priamo v SERP), aby ich udržali na stránkach výsledkov dlhšie a aby sa k nim vracali.
Niektoré funkcie SERP na Google sú organické a dajú sa ovplyvniť pomocou SEO. Patria sem vybrané úryvky (promovaný organický výsledok, ktorý zobrazuje odpoveď v boxe) a súvisiace otázky (známe ako boxy „Ľudia sa tiež pýtajú“).
Treba tiež poznamenať, že existuje mnoho ďalších funkcií vyhľadávania, ktoré, aj keď nie sú platenou reklamou, sa obvykle nedajú ovplyvniť SEO. Tieto funkcie často obsahujú údaje získané z proprietárnych zdrojov, ako sú Wikipedia, WebMD a IMDb.
Prečo je SEO dôležité
Aj keď platená reklama, sociálne médiá a iné online platformy dokážu generovať návštevnosť na webových stránkach, väčšina online návštevnosti je poháňaná práve vyhľadávačmi.
Organické výsledky vyhľadávania pokrývajú viac digitálneho priestoru, pôsobia dôveryhodnejšie pre skúsených používateľov a získavajú omnoho viac kliknutí než platené reklamy. Napríklad, zo všetkých vyhľadávaní v USA klikne na platené reklamy iba ~2,8 % ľudí.
Stručne povedané: SEO má približne 20-krát väčší potenciál na získanie návštevnosti než PPC na mobilných zariadeniach aj počítačoch.
SEO je tiež jedným z mála online marketingových kanálov, ktoré môžu pri správnom nastavení prinášať dlhodobé výnosy. Ak poskytujete kvalitný obsah, ktorý si zaslúži umiestnenie na správne kľúčové slová, vaša návštevnosť môže časom rásť, zatiaľ čo reklama si vyžaduje neustále financovanie na prísun návštevníkov.
Vyhľadávače sú čoraz inteligentnejšie, ale stále potrebujú našu pomoc.
Optimalizácia vášho webu pomôže poskytovať lepšie informácie vyhľadávačom, aby mohol byť váš obsah správne indexovaný a zobrazený vo výsledkoch vyhľadávania.
Mám si najať SEO profesionála, konzultanta alebo agentúru?
V závislosti od vášho času, ochoty učiť sa a zložitosti vášho webu (alebo webov) môžete niektoré základné SEO úkony vykonávať sami. Alebo môžete zistiť, že by ste radšej uvítali pomoc odborníka. Obe možnosti sú v poriadku!
Ak sa rozhodnete hľadať odbornú pomoc, je dôležité vedieť, že mnohé agentúry a konzultanti „poskytujú SEO služby,“ no ich kvalita sa môže výrazne líšiť. Výber dobrej SEO spoločnosti vám môže ušetriť veľa času a peňazí, pretože nesprávne SEO techniky môžu vášmu webu skôr uškodiť, než pomôcť.
White hat vs black hat SEO
„White hat SEO“ označuje SEO techniky, osvedčené postupy a stratégie, ktoré dodržiavajú pravidlá vyhľadávačov, pričom ich primárnym cieľom je prinášať hodnotu pre ľudí.
„Black hat SEO“ označuje techniky a stratégie, ktoré sa snažia oklamať alebo spamovať vyhľadávače. Hoci môže byť black hat SEO účinné, vystavuje webové stránky obrovskému riziku sankcií a/alebo odstránenia z výsledkov vyhľadávania (deindexácia) a má etické dôsledky.
Penalizácia webových stránok viedla k bankrotu mnohých firiem. Preto je dôležité byť veľmi opatrný pri výbere SEO odborníka alebo agentúry.
Smernice pre prezentáciu vašej lokálnej firmy na Googli
Ak firma, pre ktorú vykonávate SEO, pôsobí lokálne, buď zo svojho predajného miesta, alebo prichádza za zákazníkmi a poskytuje služby u nich, spĺňa podmienky na zápis v Google Business. Pre takéto lokálne podniky má Google smernice, ktoré určujú, čo by ste mali a nemali robiť pri vytváraní a správe týchto zápisov.
Základné zásady:
- Uistite sa, že máte nárok na zaradenie do Google Business; musíte mať fyzickú adresu, aj keď je to vaša domáca adresa, a musíte poskytovať služby zákazníkom osobne, buď vo svojej lokalite (napríklad maloobchodná predajňa), alebo u nich (napríklad inštalatér).
- Čestne a presne reprezentujte všetky aspekty údajov o vašej lokálnej firme, vrátane jej názvu, adresy, telefónneho čísla, adresy webovej stránky, kategórií podniku, otváracích hodín a ďalších funkcií.
Veci, ktorým sa treba vyhnúť:
- Vytváranie Google My Business zápisov pre subjekty, ktoré nespĺňajú podmienky
- Nesprávna reprezentácia kľúčových údajov o firme, vrátane „napchávania“ názvu firmy geografickými alebo službovými kľúčovými slovami alebo vytváranie zápisov pre falošné adresy
- Používanie poštových schránok (P.O. Box) alebo virtuálnych kancelárií namiesto skutočných adries
- Zneužívanie časti s recenziami v Google Business, či už falošnými pozitívnymi recenziami vašej firmy alebo falošnými negatívnymi recenziami vašich konkurentov
- Drahé, začiatočnícke chyby vyplývajúce z neprečítania detailných pokynov spoločnosti Google